Botwinka – właściwości i wartości odżywcze

Botwinka – właściwości i wartości odżywcze

written by Danka 20 września 2017
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Młode liście buraka ćwikłowego można jeść na surowo, na zimno, na ciepło, w zupach, sałatkach, zapiekankach i na kanapkach. Ja osobiście lubię je nie tylko ze względu na smak i wartości odżywcze, ale i na piękny kolor! Ponieważ właśnie upolowałam młode buraczki na zakwas, postanowiłam wykorzystać liście do zrobienia pysznej i pięknej sałatki. Jakie właściwości ma botwinka? Dziś krótko o korzyściach, jakie może przynieść jedzenie tych kolorowych liści i o tym, dlaczego warto włączyć je w jadłospis!

Projekt Lepiej - Zakwas BuraczanyZamiast lampki wina wieczorową porą… szklaneczka zakwasu z buraków 🙂

Zakwas buraczany od wielu pokoleń stosują osoby, które pragną naturalnie oczyścić organizm, poprawić swoją odporność, cieszyć się zdrowiem i pięknym wyglądem… albo po prostu ugotować tradycyjny barszcz czerwony. Co więcej, jest napojem tanim, pysznym i łatwym w wykonaniu.

Botwinka – wartości odżywcze

Botwinka to młode liście, łodygi i korzenie buraka ćwikłowego. Najpopularniejszym daniem polskiej kuchni na bazie tego warzywa jest oczywiście zupa botwinka, zaprawiana śmietaną i koperkiem. Ja, głównie ze wzgldu na piękny kolor, dodaję botwink€ do sałatek i zielonych koktajli. Botwinka jest niskokaloryczna – 20 kcal na 100 gram! Jest także cennym źródłem witamin, minerałów i błonnika (wartości na 100 g):

  • Błonnik – 4,4 g
  • Potas – 548 mg
  • Wapń – 97 mg
  • Fosfor – 36 mg
    Magnez – 43 mg
  • Żelazo – 2,2 mg
    Kwas foliowy – 38 µg
  • Witamina A, B1, B2, B3, B6, C, E

Botwinka – prozdrowotne właściwości

1. Botwinka odtruwa i alkalizuje organizm

Jak każdy liść, botwinka zawiera dużo błonnika, który ułatwia trawienie. Ponadto, pomaga w utrzymaniu odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, działa alkalizująco. Zarówno świeże, jak i gotowane liście mają działanie oczyszczające i odkwaszające.

2. Botwinka działa przeciwzapalnie

Botwinka zawiera przeciwutleniacze, które walczą z nadmiarem wolnych rodników w organizmie. Tym samym pomaga chronić przed wieloma dolegliwościami, w tym nowotworami i chorobami układu krążenia. Pamiętaj, że najwięcej przeciwutleniaczy znajdziesz w świeżych liściach.

3. Botwinka ma właściwości krwiotwórcze

Botwinka jest świetnym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza. Buraki (pij zakwas cay rok!!! 🙂 )i świeże liście buraka zalecane są osobom z anemią, po operacjach i transfuzjach, a także kobietom z obfitymi miesiączkami – dzięki wysokiej zawartości żelaza pomagają w tworzeniu czerwonych krwinek

4. Botwinka uspokaja i koi nerwy

Botwinka zawiera witaminy z grupy B oraz ważny w prawidłowym rozwoju układu nerwowego kwas foliowy, dzięki czemu koi nerwy. Warto ją jeść podczas infekcji, przeziębień, podwyższonej temperatury.

5. Botwinka dodaje seksapilu i poprawia wygląd skóry

Według naukowców młode liście botwiny zawierają substancje o działaniu podobnym do estrogenów, czyli hormonów młodości, piękna i seksu działających odmładzająco, kojąco na skórę oraz podnoszących kobiece libido. Ponadto zawarta w listkach siarka ma pozytywny wpływ na wygląd skóry!

Kwas szczawiowy?

Botwinka i buraki zawierają kwas szczawiowy, który może niekorzystnie wpływać na pracę nerek i układu pokarmowego. Kwas szczawiowy wiąże się z wapniem, dlatego tradycyjne polskie połączenie botwinki ze śmietaną lub kefirem pozwala neutralizowac jego działanie. Botwinka zawiera 300 – 900 mg kwasu na 100 g, w stosunku 5,5 do wapnia (stosunek kwasu do wapnia powyżej 2 oznacza, że wapń zawarty w produkcie jest praktycznie nieprzyswajalny, a kwas wiązać może wapń z otoczenia, powodując powstawanie szkodliwych złogów). Kwas szczawiowy występuje też w innych warzywach:

  • rabarbar 275 -1336; stosuken kwasy szczawiowego do wapnia – 17,9
  • szczaw 27-730; 12,5
  • buraki 121-450; 11,4
  • szpinak 320-1260; 9,6

Warto ograniczyć ich spożycie lub jeść je w towarzystwie produktów bogatych w wapń jak maślanka, kefir, ser czy jajka.

Bądź z nami!

Jeśli masz chęć podzielić się swoimi niesamowitymi przepisami, możesz wraz z nami tworzyć Projekt Lepiej. Ten blog jest dla Ciebie i chcemy, byś był jego częścią. Aby opublikować gościnny wpis na blogu, napisz na kontakt@projektlepiej.pl lub wypełnij nasz formularz kontaktowy.

Na Facebooku przypominamy o nowościach i dzielimy się treściami, które uważamy za wartościowe. Na Instagramie dzielimy się naszą codziennością, która – mamy nadzieję – będzie dla Ciebie źródłem inspiracji. Będziemy wdzięczne za Twoje „lubię to!” na facebooku – możesz to zrobić bezpośrednio na blogu w ramce powyżej po prawej stronie lub naszym profilu.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnych wpisów, koniecznie zapisz się na Lepszy Newsletter: 

Imię (wymagane)

Adres email (wymagane)


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1 comment

Podobne wpisy