Zakwas buraczany domowej roboty – bezglutenowy i wg dr Dąbrowskiej

Zakwas buraczany domowej roboty – bezglutenowy i wg dr Dąbrowskiej

written by Agnieszka Danka 18 listopada 2016
  •  
  •  
  • 11
  •  
  •  
  •  

Zakwas buraczany od wielu pokoleń stosują osoby, które pragną naturalnie oczyścić organizm, poprawić swoją odporność, cieszyć się zdrowiem i pięknym wyglądem… albo po prostu ugotować tradycyjny barszcz czerwony. Co więcej, jest napojem tanim, pysznym i łatwym w wykonaniu, zwłaszcza gdy poznasz kilka podstawowych reguł jego przygotowania 🙂 Zrobienie go zajmuje kilka dni, więc całą procedurę trzeba zaplanować z lekkim wyprzedzeniem.

Jako fanki zakwasu, piszemy ten wpis we dwie – Agnieszka i Danka.  Pijemy zakwas podczas oczyszczania (post dr Dąbrowskiej), ale i na codzień! Obie mamy swoje sposoby, które trochę się od siebie różnią i które przedstawiamy poniżej. Jedno jest pewne – jakikolwiek sposób wybierzesz, picie wyjdzie Ci na zdrowie!

Projekt Lepiej - zakwas buraczany

W czym robić zakwas?

Najlepsze są oczywiście naczynia szklane i ceramiczne. Pamiętaj o higienie! Umyj i zdezynfekuj słój zanim zaczniesz kisić 🙂

Dlaczego zakwas buraczany jest świetny na co dzień?

Zalet i korzyści picia zakwasu buraczanego jest co najmniej kilka milionów, dlatego przedstawimy Ci te najistotniejsze.

Buraki:

  • zawierają mnóstwo witaminy C (a zakwas dwa razy więcej!) oraz witaminy A i te z grupy B, m. in. dużo kwasu foliowego (pijcie na zdrowie, panie w stanie błogosławionym!),
  • są także źródłem m. in. wapnia, magnezu, żelaza, potasu, kobaltu oraz cennych pierwiastków śladowych,
  • mają silne działanie antyoksydacyjne, są świetne w profilaktyce wielu chorób, nowotworów i starzenia się,
  • wspomagają tworzenie nowych krwinek, zalecane są przy osłabieniu, anemii czy w przypadku ubytku dużej ilości krwii,
  • są naturalnym lekarstwem na zaparcia,
  • pomagają w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu i wspomagają tym samym nerki w ich ciężkiej pracy 🙂

Zakwas buraczany:

  • ma działanie alkalizujące (tak jak buraczki),
  • uszczelnia i wspomaga florę układu pokarmowego (doskonały po kuracji antybiotykowej!),
  • spowalnia procesy gnilne w jelitach,
  • oczyszcza i wzmacnia odporność organizmu, więc pomaga rekonwalescentom szybko stanąć na nogi,
  • jest polecany również kobietom w ciąży (ze względu na sporą dawkę kwasu foliowego), rozwijającym się intensywnie dzieciom oraz młodzieży, ale także osobom uprawiającym sport czy pracującym fizycznie (ponieważ zwiększa sprężystość mięśni i pomaga pozbyć się zakwasów),
  • działa przeciwgrzybicznie – jest polecany zwłaszcza w leczeniu candydozy,
  • reguluje metabolizm i ułatwia trawienie,
  • jest doskonały jako lek na przeziębienie, katar, anginę czy zaflegmienie,
  • pomaga także w stanach depresyjnych.

Wiec rób i pij własny zakwas jak najczęściej!

Projekt Lepiej - zakwas buraczany

Zakwas buraczany domowej roboty – bezglutenowy

Czas przygotowania: około 30 minut + 5 – 7 dni czekania (3-4 dni czekania z kilkoma łyżkami soku z kiszonej kapusty lub ogórków)

Składniki na 2 l:
  • 1 kg buraków
  • 8 ząbków czosnku
  • 2 l przegotowanej, zimnej wody lub niegotowanej mineralnej bez gazu
  • 2 -3 łyżki soli himalajskiej (lub kłodawskiej)
  • 8 liści laurowych
  • 8 ziaren ziela angielskiego

Ewentualnie (w wersji Agnieszki):

  • kilka łyżek soku z kiszonych ogórków (dla przyspieszenia procesu kiszenia)
  • pół korzenia selera

W wersji dr Ewy Dąbrowskiej:

  • skórka z dobrej jakości chleba razowego
Przygotowanie:
  1. Naczynie szklane lub ceramiczne umyć, sparzyć wrzątkiem, wysuszyć.
  2. Oczyścić buraki – stare i duże można obrać, młode wystarczy wyczyścić szczoteczką.
  3. Pokroić buraki w plastrów grubości około 4 mm, w drobniejszą kostkę lub zetrzeć na tarce.
  4. Obrać ząbki czosnku, można je rozgnieść.
  5. Układać buraki warstwami, przekładać czosnkiem, plastrami obranego selera, zielem angielskim i liśćmi laurowymi do 3/4 objętości naczynia.
  6. Osolić przegotowaną wodę, wymieszać, ostudzić i zalać nią buraki.
  7. Przykryć naczynie ściereczką z naturalnego materiału i zabezpieczyć, np. gumką recepturką. Odstawić w ciepłe miejsce.
  8. Po kilku dniach otworzyć i zebrać pianę, która zbiera się na wierzchu. Odstawić zakwas z powrotem w ciepłe miejsce, po kilku dniach ponownie zebrać pianę.
  9. Kiedy czuć wyraźny kwaśny zapach, można przecedzić przez gazę i przelać zakwas do czystych butelek. Trzymać w lodówce i zużyć w ciągu miesiąca.
Porady:
  • Buraki i czosnek, które nam zostaną można jeszcze raz ukisić, zrobić z nich sałatkę lub wykorzystać je do ugotowania barszczu czy np. buraczanej zupy krem.
  • Przepis na zakwas buraczany wg dr Dąbrowskiej zawiera także zawiniętą w gazę skórkę z chleba razowego. Dzięki temu dodatkowi szybciej następuje proces fermentacji buraków. Pamiętaj, iż chleb należy umieścić w taki sposób, aby był całkowicie zanurzony w wodzie oraz, że trzeba go wyjąć w trzecim dniu „pracy” zakwasu.
  • Żeby w pół tygodnia powstał zakwas bezglutenowy zamiast kawałka razowca dodaj, tak jak Agnieszka, kilka łyżek soku z kwaszonych ogórków lub kapusty. Jeżeli gluten Ci nie straszny, tak samo zadziała zakwas chlebowy czy zakwas na żurek (najpewniejszy będzie ten domowej roboty).
  • Jeśli chcesz, możesz zrobić zakwas bez soli! Jednak pamiętaj, że oprócz nadania mu smaku, sól przede wszystkim pełni tutaj funkcję konserwanta, chroniącego ten pyszny napój przed zepsuciem. Wybierając przepis bez soli pamiętaj, żeby użyć czosnku, cebuli czy chrzanu (lub ich wszystkich!), aby Twój sok z kiszonych buraków się nie popsuł.
  • Zasadniczo termin przydatności do spożycia zakwasu buraczanego jest naprawdę długi: nastawiony w najbliższym tygodniu, o ile będziesz przestrzegać podstawowych zasad przygotowania, będzie świetną bazą pod pyszny wigilijny barszcz czerwony. Chyba, że rozsmakujesz się w nim tak jak my i wypijesz w kilka dni 🙂 Zakwas świetnie konserwuje – i lekko przełamuje kwasową nutkę – także odrobina oliwy z oliwek wlana na wierzch przecedzonego napoju. Pamiętaj, aby nie dodawać oliwy, jeśli jesteś na diecie warzywno-owocowej!
  • W sezonach przejściowych – zwłaszcza w połączeniu z dietą oczyszczającą – warto przeprowadzić kurację buraczaną, czyli pić jedną szklankę zakwasu dziennie przez okres 6 do 8 tygodni. Najlepiej przed posiłkiem, możesz podzielić tą dawkę na dwie-trzy porcje.
  • Bardzo istotna jest jakość buraków, z których wykonujesz zakwas: wybieraj korzenie ze sprawdzonego źródła, jędrne, z nieuszkodzoną skórką. Jeśli masz ochotę na słodszy i delikatniejszy zakwas, wybierz podłużne buraki.
  • W trosce o niezwykłe właściwości zakwasu buraczanego pamiętaj, aby pić schłodzony (czy naturalnie zacieplonego poprzez wcześniejsze wyjęcie z lodówki) bądź lekko podgrzany. Doprowadzając go do wrzenia stracisz dużo z jego bogactwa (np. połowę zawartości kwasu foliowego)!

Projekt Lepiej - zakwas buraczany

Reguły gry, czyli zasady, których trzeba przestrzegać przy robieniu zakwasu

Żeby mieć pewność, że zakwas wyjdzie Ci rewelacyjnie, pamiętaj o przestrzeganiu kilku krytycznych zasad:

  1. Wyparz wszystkie naczynia, w których przygotowujesz i przechowujesz zakwas, a także narzędzia jakie do tego celu używać. Do mieszania najlepiej używać wyparzonej drewnianej łyżki.
  2. Przed pracą porządnie umyj swoje ręce. Niektórzy twierdzą, że należy koniecznie pracować w rękawicach kuchennych, ale nasze doświadczenie tego nie potwierdza.
  3. Jeżeli wykorzystujesz oryginalny przepis na zakwas buraczany wg dr Ewy Dąbrowskiej, zadbaj o najwyższą jakość używanego chleba razowego. Wybierz ten, który jest najbardziej naturalny. Wiele osób zniechęca się do robienia zakwasu, bo często psuje się im w trakcie produkcji właśnie z powodu stosowania chleba z polepszaczami.
  4. Pamiętaj, aby wszelkie dodatki do zakwasu (ziela angielskie, liście laurowe, czosnek, kawałki innych warzyw czy skórkę od chleba) należy umieścić między warstwami buraków, aby nie wypłynęły na powierzchnię soku. Często to one są przyczyną pleśnienia oraz zepsucia się całego zakwasu!
  5. Używaj do produkcji zakwasu soli lub czosnku, chrzanu, etc. Dzięki tym składnikom zapobiegasz rozwojowi niepożądanych drożdży, które odpowiadają za glutowaty charakter zepsutego soku.
  6. Nie zamykaj szczelnie naczynia, w którym pracuje zakwas, bądź przykryj go gazą lub ścierką wykonaną z naturalnego materiału.
  7. Sok z kiszonych buraków lubi ciepło, czyli temperaturę pokojową. Jeśli zmarznie, może się nie udać. Gdy będzie mu cieplej, fermentacja będzie przebiegała szybciej.

Zrobienie zakwasu to szybki proces, który wymaga niewielkiej wprawy. Trzymając się naszych wskazówek zapewne już niedługo będziesz cieszył się smakiem własnego, przepysznego soku z kiszonych buraków. Na zdrowie!

Projekt Lepiej - zakwas buraczany

Co jeszcze warto przeczytać:

Książki dr Ewy Dąbrowskiej

Jeśli chcesz zgłębić zasady postu, najlepiej zwrócić się do samej Ewy Dąbrowskiej

Projekt Lepiej - zakwas buraczany

Bądź z nami!

Jeśli masz chęć podzielić się swoimi niesamowitymi przepisami, możesz wraz z nami tworzyć Projekt Lepiej. Ten blog jest dla Ciebie i chcemy, byś była jego częścią. Aby opublikować gościnny wpis na blogu, napisz na kontakt@projektlepiej.pl lub wypełnij nasz formularz kontaktowy.

Na Facebooku przypominamy o nowościach i dzielimy się treściami, które uważamy za wartościowe. Na Instagramie dzielimy się naszą codziennością, która – mamy nadzieję – będzie dla Ciebie źródłem inspiracji. Będziemy wdzięczne za Twoje „lubię to!” na facebooku – możesz to zrobić bezpośrednio na blogu w ramce powyżej po prawej stronie lub naszym profilu.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnych wpisów, koniecznie zapisz się na Lepszy Newsletter: 

Imię (wymagane)

Adres email (wymagane)


  •  
  •  
  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 11
  •  
  •  
7 komentarzy

Podobne wpisy