Małymi krokami do wielkich zmian

Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem

Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  

Chciałbyś, by doba miała więcej godzin? Przedstawiam Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniemLaury Vanderkam – skondensowaną i pełną praktycznych porad lekturę dla zabieganych. Przy okazji sama książka oszczędza czas – w przeciwieństwie do podobnych tego typu pozycji (np. książek Briana Tracy’ego), ma niewielką objętość i można ją połknąć w 3 godziny.

W dziale Czytelnia na Projekt Lepiej zamieszczamy listę książek, które przeczytałyśmy i uważamy za godne polecenia. Niektóre z nich omawiamy nieco szerzej – dziś właśnie „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem”. Chcemy, byś bez czytania książki mógł mieć z niej to, co najlepsze.

Kim jest Laura Vanderkam?

Laura jest pisarką i publicystką zafascynowaną tematami: zarządzanie czasem, efektywność, wydajność i szczęście. Od lat pyta ludzi, którzy osiągnęli sukces zawodowy i są spełnieni w życiu prywatnym, o sekrety ich powodzenia. Napisała między innymi „168 Hours: You Have More Time Thank You Think” oraz „What The Happiest People Know About Getting and Spending”. Prowadzi bloga i publikuje w „Wall Street Journal”, „Huffington Post”, „USA Today”.

O czym jest książka?

Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem” to przede wszystkim poradnik o zarządzaniu czasem czyli – de facto – zarzadzaniu zadaniami w czasie.

Książka składa się z trzech opublikowanych wcześniej przez Laurę e-booków:

  • Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem?
  • Co ludzie sukcesu robią w weekend?
  • Co ludzie sukcesu robią w pracy?

Najważniejsze – efektywnie wykorzystuj czas

Najważniejszym przesłaniem całej książki jest waga efektywnego wykorzystywania czasu. Autorka skupia się zwłaszcza na tych okresach w ciągu dnia i tygodnia, o których mało kto myśli – wczesnych porankach i weekendach. Potencjalnie ten właśnie czas może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji z życia prywatnego czy zawodowego oraz uczynić nasze życie pełnym osiągnieć i przygód. Ostatni rozdział książki dotyczy zwiększenia wydajności i efektywności w pracy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem?

Jak pewnie sam zgadłeś – aby móc efektywnie wykorzystywać poranki, trzeba mieć poranki, co oznacza dyscyplinę wczesnego wstawania. W książce Laury tytułowi „ludzie sukcesu” wstają przed 6 rano, a czasem przed 5, aby móc rozpocząć dzień z werwą i być średnio 3 godziny przed innymi.

W skrócie – po wielu analizach i wywiadach – autorka pisze o dwóch sferach, na których warto skupić się przed śniadaniem:

  1. Relacje. O poranku jesteś zazwyczaj świeży i wypoczęty. Poranne wstawanie daje możliwość spędzenia około godziny z bliskimi lub budowania sieci kontaktów. Pracujący rodzice mogą znaleźć trochę czasu dla swoich pociech. Albo dla siebie samych 🙂 Jedna z bohaterek książki regularnie zaczyna dzień od śniadaniowych spotkań ze współpracownikami lub klientami. Jeśli brakuje Ci czasu na spotkania ze znajomymi, zaproś ich na poranną grę w squasha.
  2. Rozwój. Wszyscy śpią, nikt Ci nie przeszkadza, wreszcie masz trochę spokoju. A do tego masz świeży umysł, dużo siły woli (naukowcy donoszą, że siła woli jest jak mięsień, który męczy się w ciągu dnia – o poranku jest więc najsilniejsza!) i entuzjazmu. Jest to świetny czas na rozwój! Rozmówcy Laury rozumieli rozwój różnorako: od ćwiczeń fizycznych, przez pracę i naukę, po medytacje i praktyki duchowe.

Skarżysz się, że doba ma za mało godzin? Wstań jutro o 6 rano 🙂

Najlepsze poranne rytułały to takie czynności, które wykonywane regularnie przynoszą długotrwałe pozytywne rezultaty.

– Laura Vanderkam „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem”

Projekt Lepiej - Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem?

Co ludzie sukcesu robią w weekend?

Weekendy często przeciekają między palcami. Budzisz się o 12, o 14 kończysz śniadanie i już 25% weekendu za Toba. W dodatku w niedzielne wieczory nigdzie nie wychodzisz, bo to już prawie poniedziałek i zaraz trzeba do pracy… Kolejny średnio udany weekend za Tobą, a w dodatku wcale nie czujesz się wypoczęty?

Człowiek jest tak stworzony, że potrafi odpocząć od jednej pracy tylko wtedy, gdy zabierze się za inną

– Anatole France

Laura doradza planowanie. Wiem, że nie brzmi to spontanicznie i zabawnie, ale działa. Wystarczy zaplanować sobie aktywności w blokach:

  • piątek wieczór,
  • sobota rano,
  • sobota po południu,
  • sobota wieczorem,
  • niedziela rano,
  • niedziela po południu,
  • niedziela wieczorem

W tygodniu wypełniasz poszczególne bloki planami: umawiasz się ze znajomymi (impreza, wycieczka), z rodziną (zabawa, wesołe miasteczko, obiad), z sobą samym (spacer, joga, czytanie, gra na gitarze). W ten sposób zmobilizujesz się do wyjścia w piątek wieczór po pracy, wstania wcześnie w sobotę i niedzielę.

Alternatywą (robią tak moi znajomi) jest założenie, że co drugi weekend planujesz coś konkretnego – jedziesz na wycieczkę rowerową, zwiedzasz Berlin, idziesz na grzyby. Pozostałe weekendy upływają leniwie i/ lub w sposób nieplanowany.

Laura zwraca uwagę na niedzielne wieczory, które zazwyczaj upływają na oglądaniu wiadomości i seriali. Radzi, by wykorzystać je aktywnie, z rodziną lub przyjaciółmi – nie myślisz wtedy o nadchodzącym poniedziałku i Twój poziom stresu spada. Znacząco przedłuża to weekend.

Inna rada na niedzielny wieczór: zaplanuj nadchodzący tydzień. Poniedziałek rozpoczniesz z przyjemnym poczuciem, że ogarniasz!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co ludzie sukcesu robią w pracy?

Laura na podstawie wywiadów z tytułowymi „ludźmi sukcesu” odkrywa przed czytelnikiem sekrety wydajności, sukcesu zawodowego i satysfakcji z pracy:

  1. Pasja – wybieraj zadania, które sprawiają Ci radość oraz rozwijają Cię.
  2. Traktuj pracę jako inwestycję – pomyśl, jakie zajęcia przyniosą Ci najwięcej korzyści w krótszej i dłuższej perspektywie.
  3. Śledź upływ czasu – to powoli Ci stwierdzić, jak naprawdę spędzasz swój czas. Możesz zainstalować na komputerze aplikację, która pokaże Ci, co robisz w godzinach pracy lub przez jeden dzień prowadzić dokładny dziennik zajęć. Warto wiedzieć, ile czasu zajmują poszczególne czynności, kiedy planujesz następny dzień.
  4. Plan to połowa sukcesu. Co chciałbyś osiągnąć przez najbliższe 2000 godzin pracy (tyle mniej więcej ma rok)? Pora poszatkować to na konkretne czynności i wpisać do kalendarza.
  5. Ogranicz zajęcia, które nie są pracą. Niepotrzebne spotkania, szukanie zagubionych dokumentów, porządkowanie skrzynki odbiorczej czy spoglądanie na telefon nie są dobrą inwestycją Twojego czasu. Sprawdź, ile czasu spędzasz bezproduktywnie i postaraj się go ograniczyć.
  6. Koncentracja. Codziennie ogranicz się do robienia dwóch – trzech najważniejszych rzeczy, które popchną Cię do Twojego celu. Nie ma sensu robić więcej.
  7. Nieustanny rozwój. W pracy i poza pracą dbaj, by zwiększać swoje kompetencje. Ucz się i ćwicz najważniejsze dla Twojej kariery umiejętności.
  8. Zwiększanie kapitału kariery. Doświadczenie, wiedza, sieć kontaktów i cechy charakteru to Twój „kapitał kariery”. To od niego zależy, czy ludzie chcą z Tobą współpracować, czy klienci wracają po Twoje usługi, czy jestes autorytetem w swoim środowisku. Zastanów się, czy gdybyś chciał dziś zmienić pracę, łatwo będzie Ci znaleźć nową? Czy może sama się znajdzie, bo jesteś świetny w tym, co robisz i wszyscy o tym wiedzą?

Nie wystarczy już być zatrudnionych – trzeba być „zatrudnialnym”.

– Laura Vanderkam „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem”

Jak wprowadzać zmiany w swoim życiu?

Autorka opisuje ośmiostopniowy proces zmiany nawyków dotyczących zarządzania zadaniami w czasie i zwiększenia efektywności:

  1. Zapisuj jak spędzasz czas.
  2. Wykonaj obliczenia. Ile czasu spędzasz na poszczególnych czynnościach?
  3. Bądź realistą. Jeśli coś nie jest Twoim priorytetem, nie rób tego.
  4. Mierz wysoko. Jakie są Twoje marzenia? Zapisz na papierze swoje cele.
  5. Określ, w jakim czasie chcesz osiągnąć swoje cele.
  6. Rozbij duże cele na kilka mniejszych.
  7. Planuj planowanie. Znajdź czas na refleksję i robienie planów na kolejne lata, rok, miesiąc, tydzień i dzień.
  8. Rozlicz się ze swoich obietnic. Ze sobą, z grupą wsparcia, przyjacielem lub aplikacją mobilną. To zmobilizuje Cię do wysiłku.

50 sposobów na lepsze zarządzanie czasem

Na końcu książki Vanderkam wyliczyła 50 wskazówek, które ułatwią Ci lepiej wykorzystać czas. Oto dziesięć najbardziej przydatnych dla mnie:

  1. Jeśli masz czas na oglądanie telewizji, to masz również czas na inne rzeczy.
  2. Nastaw sobie dwa alarmy: jeden na pobudkę, a drugi na pójście spać (świetna rada dla mnie, bo mam problem z wczesnym chodzeniem spać).
  3. Obniż standardy dotyczące porządku w domu. Done 🙂 A tak serio: staraj się delegować czynności, które są istotne, ale nie priorytetowe. Jeśli stać Cię, zatrudnij kogoś do sprzątania domu. Jeśli nie, obniż standardy 🙂
  4. Jeśli masz do wykonania jakieś ważne zadanie, zajmij się nim w godzinach, kiedy jesteś najbardziej wydajny.
  5. Jeśli masz problem, proś o pomoc.
  6. Zmniejsz ilość czasu spędzaną na załatwianiu spraw w różnych miejscach. Doceń fakt, że mamy Internet i w praktyce możemy już nie wychodzić z domu 🙂
  7. Rób jedną rzecz w danym momencie.
  8. Jeśli zaplanowałeś sobie coś przyjemnego, nie rezygnuj z tych planów nawet, gdy jesteś zmęczony. Zmuś się.
  9. Znajdź czas na ćwiczenie swoich umiejętności.
  10. Jeśli zaobserwujesz w swoim kalendarzu krótkie przerwy między zajęciami, wykorzystaj je na przyjemności i relaks. Wyjdź na spacer albo czytaj poezję. Albo oglądaj filmy z małymi kotkami na youtube.

Co książka zmieniła w moim życiu?

To dość niesamowite, ale ta mała książeczka sporo zmieniła w moim życiu na lepsze. Sama jestem pod wrażeniem 🙂

  1. Jeszcze lepiej niż wcześniej wykorzystuję swoje poranki. Wstaję o 5:30 rano, medytuję, czytam książki, gimnastykuję się (uwiodła mnie koncepcja Miracle morning, piszę bloga (tak, tak!), uczę się norweskiego.
  2. Dzięki wczesnemu wstawaniu mam czas na romantyczne śniadanka z Ukochanym. Owinięta w kocyk, w wełnianych skarpetach popijam sobie moje warzywne smoothie w towarzystwie Ukochanego… ach, jak romantycznie 🙂 Prawda jest taka, że mało kiedy mamy czas po południu zjeść obiad porządnie i we dwójkę, bo albo coś nam wypada, albo ktoś do nas wpada. A śniadania są tylko dla nas.
  3. Udało mi się przestawić na ćwiczenie o poranku, przed pracą. Super rozwiązanie! O 9 rano jestem super podbudzona i naenergetyzowana po porannej siłce lub bieganiu. Do tego po wyjściu z pracy wiem, że już nic nie muszę tego dnia robić, bo wszystko zrobiłam rano!
  4. Aktywnie planujemy weekendy. Ale bez przesady. Co drugi weekend mamy plan. W pozostałe pozwalamy się nieść życiu. Ponieważ oboje jesteśmy bardzo aktywni, a mój ukochany wybitnie towarzyski, i tak kończymy uganiając się gdzieś na rowerze albo tańcząc na imprezie u znajomych. Myślę, że porada dotycząca weekendów była skierowana do ludzi, którzy siedzą na kanapie i wypoczywają w sposób pasywny.
    Przy okazji – mój ukochany zmusza mnie do uskuteczniania czegoś, co nazywa się microadventures (mikro przygody). Polecam. Nie zawsze jest fajnie, ale zawsze jest ciekawie.
  5. W pracy jeszcze częściej zadaję sobie pytanie „czego tak naprawdę się ode mnie oczekuje?”. Zanim podejmę się jakiegoś zadania, upewniam się, jaki jest oczekiwany efekt. Wcześniej spędzałam wiele czasu na robieniu rzeczy, które nie mają wiele wspólnego z tym, czego chciał mój szef.
  6. Poza pracą też zadaje sobie to pytanie 🙂 Jaki ma być efekt? Wtedy wiem, nad czym naprawdę musze się skupić, a co jest nieważne.
  7. Nigdy wczesniej o tym nie myślałam, ale zaczynam rozumieć, jak kiepska jestem w budowaniu sieci kontaktów związanych z karierą. To jest obszar, który jest dla mnie totalnie niezbadany i straszny. Bardzo chciałabym rozwinąć umiejętność netwrkingu 🙂 Szczęśliwie mam się od kogo uczyć. Czego i Tobie życzę.

Taka mała książeczka, a tak wiele zmian 🙂 Zobaczę, jak pójdzie mi wstawanie o 5, kiedy za oknem będzie totalnie ciemno, a słońce będzie pojawiać się na horyzoncie po godzinie 9. Podejrzewam, że do tej pory mój nowy nawyk tak wejdzie mi w krew, że nie będzie z tym problemu.

Jakie Ty masz patenty na efektywność i sukces w pracy, zarzadzanie zadaniami, większej ilości czasu dla bliskich? Na co chciałbyś mieć więcej czasu? Co sprawia, że pod koniec dnia jesteś zadowolony? Napisz koniecznie w komentarzu!

Co jeszcze warto przeczytać?

Może masz coś do polecenia? Podziel się w komentarzu!

Chcesz przeczytać „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem”?

Powyższe linki to tzw. linki afiliacyjne, co oznacza, że jeśli zrobisz zakupy klikając w którykolwiek z nich, dostaniemy za to prowizję, co pomoże nam na prowadzenie bloga na najwyższym poziomie. Więc dzięki, jeśli kupisz coś z myślą o nas! Jednocześnie zachęcamy do rozważnego wydawania pieniędzy 🙂

Bądź z nami!

Piszemy dla Ciebie, wiec chcemy wiedzieć, co myślisz! Zostaw nam swoją opinię i dobre rady w komentarzu.

Jeśli masz chęć podzielić się swoimi doświadczeniami, możesz wraz z nami tworzyć Projekt Lepiej. Ten blog jest dla Ciebie i chcemy, byś był jego częścią. Aby opublikować gościnny wpis na blogu, napisz na kontakt@projektlepiej.pl lub wypełnij nasz formularz kontaktowy.

Na Facebooku przypominamy o nowościach i dzielimy się treściami, które uważamy za wartościowe. Na Instagramie dzielimy się naszą codziennością, która – mamy nadzieję – będzie dla Ciebie źródłem inspiracji. Będziemy wdzięczne za Twoje „lubię to!” na facebooku – możesz to zrobić bezpośrednio na blogu w ramce powyżej po prawej stronie lub naszym profilu.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnych wpisów, koniecznie zapisz się na Lepszy Newsletter

Imię (wymagane)

Adres email (wymagane)


  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •